torstai 12. kesäkuuta 2014

Luottotiedot - perintäyhtiöiden täsmäase!

Perintäyhtiöt ryöstävät laillisesti, ainakin omasta mielestään. Ilmeisesti siellä luotetaan siihen, että kukaan ei jaksa viedä valituksia loppuun saakka tai ainakin vain erittäin pieni osa kansalaisista suorittaa valitustien loppuun asti. Valitustie voi olla pitkä ja kivinen... ja maksaa enemmän kuin valituksen aiheena oleva kulu.

Heillä on ryöstämiseen, toiselta nimeltä kiristämiseen, oiva täsmäase. Luottotiedot! Kuka haluaisi menettää luottotiedot ja joutua sen vuoksi vielä suurempiin vaikeuksiin. Luultavasti ei kovinkaan moni ja se on perintäyhtiöiden edun mukaista. Joten rikollisen törkeä rahastus voi aina vaan jatkua, ilman sen suurempia esteitä.

Miksi suomalaiset suostuvat tähän? Miksi annamme perintäyhtiöiden riistää itseämme ja kanssa eläviä? Näinä aikoina ongelma koskee monia suomalaisia, rahat on erittäin tiukassa yhdellä jos toisellakin. Lähes kaikki ympärillämme olevat kulut kasvavat päivä päivältä, mutta tulot eivät kasva samaa tahtia - lähestulkoonkaan!

Miksi avaudun aiheesta tänään? Tässä otos elävästä elämästä, tapahtui tänä aamuna...

Soitan puolisoni puolesta valtakirjalla suuren ruotsalaisomisteiseen L-perintäyhtiöön. Asia koskee maksuvaatimusta, joka on päivätty 4.6.2014. Laskun alkuperäinen eräpäivä on 2.6.2014. Eli maksuvaatimus on lähetetty vain kaksi päivää eräpäivän jälkeen. Maksuvaatimuksessa on kuluja 23,99e.

Otimme yhteyttä heidän mainostaman "kätevän verkkopalvelun" kautta heti kirjeen saatuamme. Täytyy myöntää, että yhteydenottoni oli sävyltään inhottava, mutta vähintään yhtä inhottavaa on lähettää maksuvaatimus laskusta vain kaksi arkipäivää eräpäivän jälkeen. Meilläkin on oikeus olla inhottavia. Kaikkea potaskaa ei tarvitse niellä! Asiasta ei kuulunut minkäänlaista vastausta.

Kunnes eilen, posteljooni kantoi puolisolleni uuden kirjeen, joka oli uusi maksuvaatimus samasta asiasta. Nyt summaan oli lisätty toinen 23,99e suuruinen vaatimuskulu. Tämä kirje on päivätty 9.6.2014. Eli vain seitsemän päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen. Tasan viikko eräpäivän jälkeen maksuvaatimuskuluja on tullut 2 x 23,99e yhteensä 47,98e.  Laillistako?

Ajattelin, että asia hoituu ja oikastaan puhelimitse, olin väärässä. Soitto kirjeen lähettäjälle, 20min. jonossa ja asiani esittely. Ilmeisesti liian värikkäin sanankääntein. Vastapuoli ilmoittaa heti, että ei tässä keljuilu auta. Eipä tietysti. Toisaalta, täytyykö kaikki aina niellä mukisematta ja rauhallisesti. Kokeillaanpa periä jotain täysin laitonta saatavaa välimerellä asuvilta eu-liittolaisiltamme. Voi tulla melko värikästä palautetta, jonka jälkeen lasku menisi silppuriin alta aikayksikön.

L-perintäyhtiön puhelinpalvelija kysyy, että onko lasku maksettu 2.6. Vastaan, että ihan sama onko vai ei, mutta millä ihmeen oikeuksilla te lähetätte maksuvaatimuksen kuluineen kaksi päivää varsinaisen eräpäivän jälkeen. Hän tarttuu siihen, että jos sitä ei ole maksettu silloin, niin silloinhan tuo kirje on asianmukainen. Siis mitä? Asianmukainen!!! Missä on maksumuistutus, jossa kuluttajaviraston mukaan saa olla muistutuskulut 5e ja muistutus tulee lähettää vasta 14vrk eräpäivän jälkeen.  Ja kaiken lisäksi viikon kuluessa asiasta tulee toinen maksuvaatimus, jossa tuplakulut. Asianmukaisuus on tästä todella kaukana!

Yhtiön puhelinpalvelija kehottaa maksamaan laskun pikaisesti, ettei tule vielä lisäkuluja. Sen jälkeen asiasta voisi valittaa ja jos olemme kokeneet vääryyttä, niin raha mahdollisesti palautetaan. Mainitsen, että kuluttavirasto kertoo asiasta toisin. Johon hän, että kuluttajaviraston ohjeistukset kyllä sitten katsotaan mahdollisen valituksen yhteydessä. Siinä vaiheessa minulta ns. paloi hihat ja kerroin mitä mieltä olen asiasta ja koko ruotsalaisesta firmasta. Myös alkuperäisen laskun lähettäjä on ruotsalainen firma, joten ymmärrän tämän kimppakusetuksen olevan heidän yhteistyötä. Ennalta sovitun kaavan mukaisesti.

Jos et maksa niin saat luottohäiriömerkinnän, sillähän he kiristävät.

Ja kansa maksaa, autuaan onnellisesti, kaikki niellään mikä vastaan tulee. Miksi tuo todistustaakka on langetettu kirjeen saajalle? Jos joku lähettää laittoman laskun, niin vastaanottojan täytyy todistaa ja perustella, että lasku on aiheeton. Miksi? Kaiken järjen mukaan laskun lähettäjän täytyy pystyä perustelemaan miksi on lähettänyt aiheettoman laskun. Suomen laki suojelee kirjeiden lähettäjiä enemmän kuin niiden vastaanottajia. Tästä saa myös usein mediasta lukea. Joku lähettää nipun tekaistuja laskuja ja odottelee vain suorituksia. Mikäli vastaanottaja ei maksa, niin ei muuta kuin perintään. Ja kaikki todistustaakka on laskun saajalla, ei sen lähettäjällä.

Laskun tai maksuvaatimuksen lähettäjä voi aina kiristää luottotiedoilla. Jos et maksa, niin sinulta menee luottotiedot. Maksa ensin ja taistele sitten - jos jaksat ja aikaa riittää. Se on marssijärjestys.

Täysin aiheettomat laskut täytyisi pystyä heittämään suoraan paperinkeräykseen. Mutta kun ei voi, sinulta voi mennä luottotiedot, ja sitten maksetaan. Kuinkahan paljon suomalaiset maksaa vuodessa turhia laskuja, ja ennenkaikkea turhia perintäkuluja? Luultavasti jopa satoja miljoonia euroja. Se on valtaisa bisnes. Ja mihin nuo ylimääräiset miljoonat valuvat? Bonuksina perintäyhtiöiden johtoportaalle ja osinkoina firman omistajille. Ja kansa maksaa, mukisematta. Ettei vaan luottotiedot mene!

Onko luottotietojärjestelmälle annettu liian suuri vaikutusvalta? Sillä pystytään kiristämään laillisesti melkein ketä tahansa yksityistä tai yritystä. Jos pari-kolme miljoonaa suomalaista hankkisi "vahingossa" maksuhäiriömerkinnän, niin tuo järjestelmä menettäisi merkityksensä. Samalla kansalaisten kiristäminen luottotietojen menetyksellä loppuisi. Täytyisi ainakin keksiä uusi arvioimismenetelmä kansalaisille. Olisiko se hyvä asia? Ainakin perintäyhtiöden nykymallinen toiminta loppuisi, kun ei olisi asetta millä kiristää.

Se ainakin on varmaa, että nykyinen malli ei suojele kansalaisia. Se on valjastettu rikastuttamaan perintäyhtiöitä! Onko se oikein? Mielestäni ei ole.

Ja sinä, arvoisa perintäyhtiön omistaja tai johtoportaassa istuva, tästäkin kirjoituksesta voit olla erimieltä ja valittaa. En tosin lupaa, että valitustasi käsitellään - ainakaan lähitulevaisuudessa.


Näkymättömän kansalaisen matka jatkuu seuraavissa kirjoituksissa...





4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Tuli luettua kaikki kirjoituksesi ja mukava nähdä, että elämää konkurssinkin jälkeen on! Itsellä vastaavat ajat taitavat olla myös edessä. Suomessa kun oikeutta saa lompakon paksuuden mukaan, niin epäilemättä oma polku jatkuu aina vaan jyrkemmin alaspäin. Itsekin yrittäjä ja potentiaaliset pisnekset kusee ympärillä olevat toimijat. Maastapako kiinnostaa. http://ravintolahelvetti.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Moi, kiitos kommentistasi. Täytyypä tutustua blogiisi ja sinun tarinaan. Itselläni on menossa kirjoittamisen suhteen mm-kisatauko, on tullut seurattua jalkapalloa melko aktiivisesti... :) Näkymätön Kansalainen -blogi alkaa päivittymään taas lähiaikoina. Tsemppiä ja voimia taisteluun! Mikäli kysyttävää tulee mieleen, niin vastailen mielelläni.

    VastaaPoista
  4. Uskomatonta, mutta totta Jumala on aina suuri. Kun useita julkaisuja hakemuskopio pankin, sain laina läpi hyvin ystävällinen nainen. Lisätietoja antavat hänelle sähköpostitse osoitteessa: marilinetricha@mail.ru se tarjoaa lainoja € 30000 € 3.000.000.000 kenellekään pystyä palauttamaan sille korkoineen alhaisella nopeudella 2 % eivät epäile, että viesti. Tämä on täydellinen todellisuutta. Levitä sanaa ystävien ja perheen jotka ovat avun tarpeessa.
    takaisinmaksu alkaa viiden kuukauden kuluttua vastaanottamisesta luotto
    Jumala siunatkoon teitä.

    VastaaPoista