torstai 8. toukokuuta 2014

Merkitty mies

Oikeudenkäynti oli nopea. Siellä minulta ei kyselty juuri mitään, olin siellä ikään kuin kuunteluoppilaana. Syyttäjä vaati minulle tuomiota peitellystä osingonjaosta. Lähinnä ihmettelin kuinka se olisi tapahtunut ja millä rahalla? Yhtiöllä ei mennyt koskaan niin hyvin, että osinkoja olisi voinut jakaa. Mieleeni tuli, että täytyi vain keksiä joku termi jolla minulle saadaan syyte ja tuomio aikaiseksi.

Syyttäjä perusti vaatimuksensa yhtiön tilitapahtumiin. Todisteiksi ja perusteluiksi hän esitti yhtiön tiliotteita, jotka hän oli hankkinut pankista. Se oli mielestäni erikoista. Tiliotteista näkyi mistä rahaa oli tullut, mutta myös se mihin raha oli mennyt. Tuloja myyntitapahtumista ja menot yhtiön laskuihin. Ei yhtään epämääräistä maksua, jonka olisi voinut tulkita siirroksi verottajan ulottumattomiin tms.

Yrityksen uusi omistaja oli hukannut yhtiön vaihto-omaisuuden ja tuhonnut kirjanpidon, joten kirjanpitomateriaalia ei sen enempää oikeudessa käsitelty. Syyttäjä totesi vain, että näin paljon yritykseen on tullut rahaa ja kuitteja menoista ei ollut esittää, joten hänen mielestä tulot ovat suurimmaksi osaksi liikevoittoa. Tilitapahtumista kelpasi vain tulopuoli, mutta menoja ei kuittien puuttumisen vuoksi hänen mielestä juuri ollutkaan. Ei muuten ollut kuitteja tuloistakaan, mutta tulot hän hyväksyi ilman tositteita. Olin siis omistanut melkoisen rahantekokoneen, sellaisen haluaisin omistaa myös tänä päivänä. Liikevaihto lähes puhdasta voittoa, täydellinen firma. Miksi sellaisesta edes eroon kukaan haluaisi?

Oikeudenkäynti kesti kaikkiaan vain pari tuntia. Kiistin syyllisyyteni. Lyhyesti virsi kaunis. Jäimme odottelemaan oikeuden päätöstä. Päätös tuli aikanaan. Olin syyllinen ja sain rangaistuksen, niinpä tietysti. Istuin asianajajani huoneessa ja hän selvensi minulle saamaani tuomiota.

Tunsin olevani nalkissa ja tuosta hetkestä olenkin kertonut jo aiemmassa kirjoituksessa.

Olin siis merkitty mies. Leima otsassa. Ulosotossa ja varaton. Ei näyttänyt hyvältä, ei todellakaan. Tilanne ahdisti minua ja olin todella masentunut. Olin myös ajautuneet asumuseroon vaimostani. Kolmas lapsikin oli jo syntynyt. Vaimoni jäi asumaan lasten kanssa ja minä muutin heistä erilleen.

Tuomion jälkeisen masennuksen hellitettyä otettaan olin kuitenkin jo uuden bisneksen kimpussa. Päätin hankkia elannon erillään asuvalle perheelleni pyörittämällä pientä kesäkioskia. Tietysti samalla toivoin avio- ja perheonnemme vielä palautuvan ennalleen tai jopa paremmaksi. Kioskin päivämyynnit olivat muutamia satoja markkoja, joten ei mikään kultakaivos. Sillä pystyin kuitenkin hankkimaan pienen toimeentulon ja elättämään perheeni. Tämä ei kuitenkaan sopinut yhteiskunnallemme. Ulosottomies alkoi "häiritä" elämääni lähes viikottain. Olihan minulle tuomittu suuri verovelka siirtynyt jo ulosoton piiriin. En sitä tietenkään pystynyt maksamaan ja ahdisteluni ulosoton toimesta sai uusia jännittäviä piirteitä.

Kukaan ei tuntunut ymmärtävän, että minun olisi jotenkin elettävä tämä ainutlaatuinen elämä loppuun asti. Tuntui siltä, että viranomaistaho olisi kaikkein tyytyväisin, jos en tekisi mitään. Olisin vain ja odottaisin milloin elämä loppuu. Olinhan valtiolle suuren, syyttäjän omasta päästä keksimän, summan velkaa. Voiko pahempaa rikosta Suomessa olla?   

Ilmeisesti olen liian uppiniskainen. En voinut tyytyä kohtalooni. Ajattelin, että on ihan sama olenko velkaa valtiolle 300 tuhatta markkaa vai 3 miljonaa markkaa (tai euroa). Hällä väliä, ihan sama. Kumpaakaan en pystyisi maksamaan. Osallistumiseni yhteiskuntaan veronmaksajana oli saavuttamassa päätepisteen. Lähtölaskenta näkymättömyyteen oli alkanut.

Lisää seuraavissa kirjoituksissa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti